Ajankohtaista
Teräsrakenneyhdistys julkaisee kiinnostavia alan uutisia sekä ajankohtaista tietoa omien jäsenyritystensä innovaatioista teräsrakenneteollisuuden alalla. Tapahtumakalenterimme kokoaa alan keskeiset tapahtumat sekä koulutukset.
- Uutiset , Tapahtumat
- Uutisarkisto
- Uutisarkisto 2023
- Uutisarkisto 2020
- Uutisarkisto 2019
- Uutisarkisto 2018
- Uutisarkisto 2017
- Uutisarkisto 2016
- Uutisarkisto 2015
- Uutisarkisto 2014
- Tilaa TRY:n Uutiskirje
- Teräsrakennekatsaus
- Tapahtumakalenteri
- Eurocode-koulutus
- Teräsrakennetyönjohtajien koulutus
- Teräsrakentamisen T&K-päivät
- Teräsrakennepäivä
- Vuoden Teräsrakenne -palkinto
- TRY Seminaarit ja Webinaarit
- Kandipooli
- Rakentamisen ohjeet
- Teräskattomaalareiden koulutus
Fazer Experience on Vuoden teräsrakenne 2016
Janne Tähtikunnas (janne.tahtikunnastryry.fi), 9.11.2016
Fazerin tuotteet ovat olennainen osa suomalaista identiteettiä, ja vierailu Fazerin tehtailla on ollut tärkeä osa suomalaista kokemusmaailmaa jo 60 vuoden ajan. Tänä vuonna 125 vuotta täyttävä Fazer päätti juhlistaa merkkivuottaan rakennuttamalla uuden vierailukeskuksen sekä uuden pääsisäänkäynnin sisältävän kokouskeskuksen Fazerilan tehdasalueelle. Sekä kuluttaja- että yritysvieraille haluttiin luoda uusi yrityksen brändiä ja tuotteita ilmentävä elämys, joka toimii Fazerin maamerkkinä Fazerilaan keskitettyjen eri toimintojen muodostamalle Fazer Villagelle.
Fazer järjesti hankkeesta arkkitehtuurikilpailun, jonka voitti Arkkitehtitoimisto K2S suunnittelijoinaan arkkitehdit Kimmo Lintula, Niko Sirola ja Mikko Summanen. K2S:n suunnitelmassa uusi pyöreä lasiseinäinen vierailukeskus on sijoitettu tehdasalueen Fazerintien puoleiseen reunaan ja pienempi pyöreä kokouskeskus vierailukeskuksen ja olemassa olevien tehdasrakennusten väliin liittämään ne toisiinsa. Arkkitehtonisesti upea vaativaan teräs- ja lasirakenneosaamiseen tukeutuva nimen Fazer Experience saanut vierailukeskus ja Fazerin uusi kokouskeskus palkittiin Helsingissä 8.11.2016 Vuoden teräsrakenteena.
”Uusi vierailukeskuksemme on elämys kaikille aisteille ja Suomessa ennennäkemätön kokonaisuus. Se on mittava panostus suomalaiseen designiin ja työhön. Olemme valtavan ylpeitä, että olemme saaneet luoda yhdessä suuren joukon huippuosaajia kanssa jotain täysin ainutkertaista”, toteaa Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.
”Halusimme päivittää vierailutoiminnan konseptin tuomalla siihen elämyksellisyyttä ja luomalla kokemuksen, joka jää mieleen. Olemme tähän asti voineet ottaa vastaan noin 50.000 vierasta vuodessa, uuden vierailukeskuksen myötä tavoitteemme on 150.000 henkeä vuodessa. Vierailukeskuksessa on näyttelytoiminnan, jossa vieraiden mukana on aina oppaamme, lisäksi ulkopuoliselle vuokrattavia tiloja aina 220 henkeä vetävään Karl Fazer –saliin asti sekä tilausravintola opetuskeittiöineen. Lisäksi Fazer Experiencessä on Fazer Café ja myymälä, joihin asiakkaat ovat lämpimästi tervetulleita ilman ajan varausta, jokaisena viikon päivänä, keskuksen ollessa auki”, kertoo Fazerin brändi- ja viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk.
”Tehtävänanto oli herkullinen, kun saimme suunnitella asiakkaan toivomat tilat sangen vapaasti aina tontille sijoittelua myöten. Päädyimme yhdessä tasossa olevaan ja osin rinteeseen upotettuun pyöreään lasiseinäiseen rakenteeseen, joka on tietoisesti erilainen. Rakennusmassa sulautuu maisemaan antaen tilaa myös ympäröivälle luonnolle. Pyöreä muoto mahdollistaa erinomaisesti toiminnallisen muunneltavuuden ja mm. rakennuksen hyvän energialuokan. Selvisi hyvin nopeasti, että haluttu ratkaisu onnistuu vain teräsrakenteilla”, kertoo pääsuunnittelija Mikko Summanen Arkkitehtitoimisto K2S:stä.
”Kun vierailukeskukseen haluttiin eläviä kaakaopuita, keksimme tehdä rakennuksen keskelle yhdeksi tilan tukijalaksi pyöreän trooppisen kasvihuoneen. Alueen ilmettä muutti olennaisesti myös vierailukeskuksen ulkopuolella oleva puutarha, jossa kasvaa Fazerin tuotteiden kotimaisia raaka-aineita”, Summanen lisää.
”Kohteeseen suunniteltu uniikki lasiseinä kantaa vekkimäisen rakenteensa ansiosta itse tuulikuormat. Suuren yhtenäisen lasipinnan ansiosta tehdasalue näkyy hyvin sekä rakennusmassan läpi että sen sisäpuolelta päiväsaikaan. Pimeänä aikana valaistu keskus on ilmeikäs esteettinen elementti Fazerilan alueella”, Mikko Summanen jatkaa.
”Rakenteessa on kaksi teräspilarikehää, joista ulompi on lasiseinän takana ja sisempi integroitu huonetilaa jakaviin rakenteisiin. Näin on saatu toiminnallisesti erinomaista tilaa, johon on helppo tuoda vaikka uusien automallien julkistustilaisuus autoineen. Kun Fazerin toiminta ja tuotteet kehittyvät myös tulevaisuudessa, antaa vierailukeskus hienosti mahdollisuuden uusiutua tarpeiden mukaisesti. Kokouskeskus, jossa on myös Fazerin uusi pääsisäänkäynti, on Fazerin omassa käytössä. Sekä pääsisäänkäynti että neuvotteluhuoneet, jotka on sisustettu eri tuotteidemme toimiessa virikkeinä suunnittelijoille, luovat myös myönteisesti mielikuvaa yhtiöstä yritysvieraillemme”, toteaa Fazerilla hankkeen projektinjohtajana toiminut Janne Toivanen.
”K2S:n suunnitelma oli selkeästi paras kilpailuehdotus. Iloksemme saimme rakennesuunnittelijaksi tamperelaisen SS-Teracon Oy:n, jota pidämme maan johtavana erityisteräsrakenteiden suunnittelutoimistona. Päärakennesuunnittelija Pasi Koivisto onkin tehnyt erinomaisen tarkkaa ja viimeisteltyä työtä. Projektinjohtourakoitsijaksi valitsemamme SRV Rakennus Oy on vienyt tiiviillä aikataululla tehdyn rakennustyön läpi ammattitaidolla”, Toivanen lisää.
Lempääläläisen Teräselementti Oy:n valmistama ja asentama teräsrunko, jonka kattoristikoiden sisällä rakennusten talotekniikka kulkee, jää alakaton peittävän puupinnan alle. SG-lasista tehty julkisivu on leveiden kattolippojen alla sekä esteettisistä että rakenteellisista syistä. Työssä on hyödynnetty 3D-mallinnusta sekä suunnittelussa että rakennusvaiheessa.
”Vierailukeskuksessa on teräspalkkeihin ja –ristikoihin perustuva runkorakenne. Ristikoiden ja orsipalkkien päällä on kantava profiilipelti, jonka päälle asennettiin villat ja vedeneriste. Vierailukeskuksen julkisivu on 4,8 metriä korkeaa lasiseinää, joka kiinnittyy alhaalta betonisiin piilosokkelielementteihin ja ylhäältä teräsrakenteisiin. Samanlaista lasiseinää on myös kokouskeskuksessa. Siksak-muotoon asennetussa julkisivussa on kahden 1,5 metriä leveän lasin ryhmiä, jossa on kaksi ilmarakoa ja erikoisliima. Lisäksi julkisivussa on Composer-tyyppistä elementtiä siellä, missä ei ole lasipintaa”, SS-Teraconissa kohteen päärakennesuunnittelijana toiminut Pasi Koivisto esittelee.
”Valmistuksessa normaalista poikkeavaa on ollut kohteen käyttötarkoituksesta tullut vaativuusluokka EXC3. Se tarkoittaa normaalia suurempia vaateita hitsaajien ja työnjohdon pätevyydelle ja itse työn tekemiselle. Erikoisesta muodosta huolimatta runko on kuitenkin voitu valmistaa pääosin tavanomaisesti käytetyistä rakenteista. Rakenteet on hitsattu ja maalattu konepajalla sisätiloissa ja asennettu työmaalla nopeasti pulttiliitoksin”, sanoo Teräselementti Oy:n toimitusjohtaja Ville Helenius.
Vuoden teräsrakenteesta palkittiin tilaaja Fazer Group, arkkitehtisuunnittelusta vastannut Arkkitehtitoimisto K2S, rakennesuunnittelija SS-Teracon, projektinjohtourakoitsija SRV Rakennus sekä teräsrungon valmistanut ja urakoinut Teräselementti.
Kilpailun loppusuoralla oli yhdeksän hanketta. Ne olivat Dubaihin täysin suomalaisvoimin toteutettu tekosaari Burj Al Arab Terrace, Vantaan Fazer Experience -vierailukeskus ja kokouskeskus, Finnavian Helsinki-Vantaan lentokentän lentokoneiden koekäyttörakennus Vantaalla, Helsingin Kalasataman Isoisän silta, Lahden matkakeskus, Helsingin Hernesaarenrannan Löyly, Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan soodakattilalaitos, Tampereen rantatunnelin ilmanvaihtopiiput sekä Veho Mercedes-Benz Airport Vantaalla. Palkintolautakunta palkitsi voittajan eli Fazer Experiencen lisäksi kunniamaininnalla Dubain Burj Al Arab Terrace’n (arkkitehtisuunnittelu Sigge Oy, rakennesuunnittelu Sweco Rakennetekniikka Oy ja Bluetech Finland Ltd, design & build urakoitsija Admares Oy).
Lisätietoja
Toimitusjohtaja Janne Tähtikunnas, Teräsrakenneyhdistys ry, puh. 0400 893 583
Palkintolautakunnan puheenjohtaja, arkkitehti Asmo Jaaksi, puh. (09) 2522 0700
Brändi- ja viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk, Fazer Group, puh. 040 566 4246
Projektinjohtaja Janne Toivanen, Fazer Group, puh. 040 848 0679
Arkkitehti Mikko Summanen, Arkkitehtitoimisto K2S Oy, puh. 040 762 5265
Suunnittelujohtaja Pasi Koivisto, SS-Teracon Oy, puh. 050 552 5220
Projektinjohtaja Saku Kosonen, SRV Rakennus Oy, puh 040 549 1221
Toimitusjohtaja Ville Helenius, Teräselementti Oy, puh. 040 539 3488
Valokuvia voittajakohteesta on saatavissa Arkkitehtitoimisto K2S:stä
Takaisin
- UUTISET , TAPAHTUMAT
- Uutisarkisto
- Tilaa TRY:n Uutiskirje
- Teräsrakennekatsaus
- Tapahtumakalenteri
- Eurocode-koulutus
- Teräsrakennetyönjohtajien koulutus
- Teräsrakentamisen T&K-päivät
- Teräsrakennepäivä
- Vuoden Teräsrakenne -palkinto
- TRY Seminaarit ja Webinaarit
- Kandipooli
- Rakentamisen ohjeet
- Teräskattomaalareiden koulutus
- TERÄSRAKENNE-LEHTI
- Tilaa Teräsrakenne-lehti
- Teräsrakenne 2/2024 -verkkolehti
- Teräsrakenne 1/2024 -verkkolehti
- Teräsrakenne 4/2023 -verkkolehti
- Teräsrakenne 3/2023 -verkkolehti
- Teräsrakenne 2/2023 -verkkolehti
- Teräsrakenne 1/2023 -verkkolehti
- Teräsrakenne 4/2022 - verkkolehti
- Teräsrakenne 3/2022 -verkkolehti
- Teräsrakenne 2/2022 -verkkolehti