Muistokirjoitus Esko Miettinen 1940–2024

Timo Koivisto (timo.koivisto a rakennusteollisuus.fi), 14.10.2024

Arkkitehti Esko Miettinen kuoli 5. syyskuuta 2024. Hän oli syntynyt Helsingissä 16. syyskuuta 1940. Eko oli henkeen ja vereen töölöläinen, joka asui tässä kaupunginosassa lähes koko elämänsä. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Ressusta ja valmistui arkkitehdiksi Teknillisestä korkeakoulusta Otaniemestä 1968.

Jo opiskeluaikanaan Eko kiinnostui graafisesta suunnittelusta toimien mm. Teekkari B-lehden graafisena suunnittelijana. Ryhmä G4, johon kuuluivat Ekon lisäksi Ola Laiho, Juhani Pallasmaa ja Esa Piironen, järjestivät yhteisen graafisen suunnittelun näyttelyn Teekkarigrafiikkaa Turun Taidetapahtumaan 1966. Työskentely opiskelun ohessa Bengt Lundstenin arkkitehtitoimistossa loi Ekolle tilaisuuden perehtyä myös teräsrakentamiseen Långnäsin matkustajapaviljongin suunnittelussa. Nämä opiskeluajan keskeiset kiinnostuksen kohteet olivat leimaa antavia Ekon myöhemmälle toiminnalle itsenäisenä arkkitehtina.

Arkkitehdiksi valmistumisensa jälkeen Eko siirtyi Espoon kauppalan asemakaavaosastolle Matinkylän kaavoituksen johtoon. Hän toimi myöhemmin Espoon kaupunkisuunnitteluvirastossa vuosina 1978–82 johtaen Leppävaaran pohjoisen keskuksen suunnittelua.

Vuonna 1970 perustettiin Suunnittelutoimisto G4, joka alkoi suunnitella Helsingin metron opastus- ja informaatiojärjestelmää, jonka yleissuunnitelma valmistui 1975. Sen jälkeen Eko aloitti Helsingin liikennelaitoksen yrityskuvan suunnittelun. Vuonna 1977 ryhmä G4 esitteli töitään Helsingin Kluuvin galleriassa imago-näyttelyssä. Hän jatkoi työtään omassa suunnittelutoimistossaan tästä eteenpäin ja suunnitteli mm. kahden Pietarin rautatieaseman lippuhallien muutostyöt sekä Volhovan rautatieaseman kunnostustyön vuonna 2000. Helsingin metron asematunnuksen, joka on edelleen käytössä M-kirjaimineen, Eko suunnitteli 1988. Uransa aikana Eko suunnitteli pientaloja Suomeen ja yhden Luxemburgiin. Hän suunnitteli myös kalusteita ja pienesineitä johtamalleen Stelos Oy:lle.

Teräsrakenne-lehden toimittajana ja ulkoasun suunnittelijana Eko toimi 30 vuotta vuodesta 1980, ja Teräsrakenneyhdistys kutsui hänet kunniajäsenekseen. Hän laati myös useita teräsrakentamiseen liittyviä julkaisuja. Suuren suosion saavuttivat hänen suunnittelemansa ja johtamansa opintomatkat teräsarkkitehtuurikohteisiin Euroopassa.

Syksyllä 2015 Esko Miettinen järjesti näyttelyn omista töistään Galleria Mondoon Helsingissä. Näyttelyn alaotsikko ”Aika, Mittakaava, Rakenne, Kommunikaatio” kertoi hänen laaja-alaisesta tekemisestään. Hänen arkkitehdin uransa oli moninainen: kaupunkisuunnittelua, asemakaavoitusta, rakennussuunnittelua, designia ja graafista suunnittelua. Hänen graafisia töitään on julkaistu erityisesti ulkomailla.

Tutustuimme aikanaan Esko Miettiseen, innostuvaiseen, kieli-, laulu- ja tanssitaitoiseen sekä liikunnallisesti lahjakkaaseen nuoreen mieheen, joka löysi elämänkumppanikseen Luxemburgissa syntyneen Pauletten. Yhteinen 60 vuoden matka päättyi, kun pitkä sairaus kaatoi lopulta mustan vyön judokan.

Ola Laiho, Matti Lummaa ja Esa Piironen (Esko Miettisen kollegoita ja ystäviä)