Helsinki-Vantaan lentoaseman T2 laajennukselle European Steel Design Awards 2023 -palkinto

Timo Koivisto (timo.koivisto a rakennusteollisuus.fi), 20.9.2023

Helsinki-Vantaan lentoaseman T2 laajennus on voittanut European Steel Design Award 2023 -palkinnon Euroopan teräsrakenneyhdistysten kattojärjestön European Convention for Constructional Steelwork (ECCS) järjestämässä teräsrakenteiden suunnittelukilpailussa. Jäsenmaat nimesivät kilpailuun useita teräsrakentamisen projekteja ja näiden kohteiden joukosta palkintolautakunta valitsi kilpailun kriteerit täyttävät voittajat. Kokonaiskilpailun European Steel Design Award 2023 Laureate -palkinnon voittajaksi julistettiin Amsterdamissa Eurosteel 2023 konferenssin yhteydessä olleessa palkintogaalassa Hollannissa sijaitseva uudelleenkäytetyistä materiaaleista rakennettu BioPartner 5 -rakennus.

HK001HA VIS U Saapuminen plazan tasolta

Terminaali 2 laajennus on erinomainen esimerkki teräksen käytöstä kestävässä rakentamisessa. Rakennuksen teräsrunko on toteutettu betonitäytteisin liittopilarein ja deltapalkein. Poikkeuksen muodostaa lähtevän liikenteen aula, jossa salmiakin muotoiset liittopilarit kannattelevat jänneväliltään 48 m ristikkorakennetta. Lähtöaulan keskellä on noin 40x13m kokoinen lasikatollinen alue, okulus. Rakennuksen ulkopuolelle on tehty terärakenteinen ulokelippa, jonka jänneväli on maksimissaan 20 m. Deltapalkkien kokonaispituus on noin 3,9 km ja muita teräsrunkorakenteita rakennuksessa on yhteensä noin 2 400 tonnia.

• Rakennuttaja: Finavia Oyj
  • Pääurakoitsija: SRV Rakennus Oy
  • Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto ALA Oy
  • Rakennesuunnittelu: Ramboll Finland Oy
  • Teräsrakenteet: Peikko Finland Oy, Nordec Oy, Aulis Lundell Oy, Turun Pelti ja Eristys TPE

W694 3038717-Eurosteel-2023

Teräsrakenneyhdistyksen toimitusjohtaja Timo Koivisto vastaanottaa palkintoa kilpailun palkintolautakunnalta Eurosteel 2023 konferenssin yhteydessä Amsterdamissa.